grafické soubory se načítají déle

 

 

Billy

aneb lužická srbština vstupuje do světa počítačové zábavy

 

Předstaj sej, zo sy w bajkojtym kraju, wobdaty wot spodźiwnych monstrow. Wone zadźěwaja ći puć přez potajnostny kraj, kotryž je jenož přez twoju fantaziju wobmjezowany.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Těmito slovy začíná upoutávka na pozoruhodný projekt s názvem Billy. První počítačová hra, která komunikuje v lužickosrbském jazyce. Na svědomí ji má (zřejmě dánská) programátorská skupina Northwind soft. Hra vyšla mimo horní a dolní lužické srbštiny zatím v dalších 21 jazycích - všechny je uvádím tak, jak jsou nabízeny ve hře: bosanski, català, dansk, deutsch, dolnoserbski, english, español, esperanto, français, føroyski, galego, hornjoserbsce, hrvatski, italiano, magyarul, nederlands, norsk, polski, româna, srpski, srpskohrvatski, suomi, svenska – čímž zdaleka předstihla i veleúspěšné komerční projekty. Ono toho ani na překládání mnoho není. Překlad z esperanta pořídil Edward Wornar, na srbské verzi spolupracovalo i několik dalších osob. Jak jsem vyrozuměl, projekt byl uskutečněn pod hlavičkou Załožby za serbski lud na podnět Serbskeho šulskeho towarstwa (pozn. Neodpustím si ocenit SŠT jakožto jednu z nejagilnějších součástí lužickosrbského veřejného života).

 

Hru bych žánrově zařadil mezi vylepšené arkády starého střihu. Cituju z doprovodného slova: Přehladawši koncepty dźensnišich hrow, kiž su zwjetša předaloko wuwite strategiske hry, smy sej myslili, zo něšto faluje. Jowle je staromodna hra, ale wuhotowana z najlěpšej grafiku a najlěpšej zwukowej kwalitu, kiž dźensniša technologija dowola. Principem je, že panďulák – vy – chodí po dvourozměrném prostoru, čítajícím patra a žebříky (nebo pohyblivé plošiny atp.), které je spojují, sbírá body a snaží se ve hře probít co nejdál. Na obrazovce nejste přirozeně sami, bloudí tam ještě obludky. Nastává boj na život a na smrt. Zpočátku máte v rukou pouze krumpáč a palici. Zatímco stvůrečkám stačí oblažit vás smrtícím dotykem, vaším trumfem v ruce je krumpáč. Stačí vykopat jámu, ubožák se zaklíní, rychle musíte podlahu stlouct palicí do původního stavu a příšerka se promění na body. Po vyvraždění všeho, co chodí, postupujete do další úrovně. Jak vidíte, hra je svou jednoduchostí určena především dětinům a dětem, které koneckonců potřebují „srbovat“ jako sůl. Nemusím dodávat, že krve ani lechtivých scén byste se v této hře nedořezali.

Postupně sbíráte různá vylepšení schopností jako třeba větší rychlost vaší maličkosti, získáváte pomůcky, mj. tenisový míček k odhánění slizounů, sbíječku ke kopání, bomby a další „vychytávky“. Během času se utužují i protivníci, každý svět má svoje, a tak se v džungli shledáte s banány, ananasy a tykvemi, na staveništi můžete potkat kladivo, pajdavou helmu nebo třeba i chodící cirkulárku, která nabízí zvlášť bizarní vjem, lezouc po žebříku. Přestože se máte někdy co ohánět, chytat ploužící se mátohy by bylo příliš jednoduché, pročež tvůrci umístili do některých úrovní další nástrahy ve zřejmé snaze ztrpčit vám život, a sice pralesní vosy či bourací koule…; nenechají vás stát na jednom místě.

Co se týče vykreslení prostředí, hra se odehrává na nehybném pozadí, postavičky jsou pečlivě animované a vzhlíží roztomile. Billy byl komplet srbsky namluvený, včetně úvodní sekvence (to díky Srbskému rozhlasu).

 

Ukázkovou verzi si můžete stáhnout na internetové adrese www.serbski-institut.de/edi/billy/index_hs.html dá se sehnat i na www.esperanto.dk/billy.

Mým celkovým dojmem bylo příjemné odreagování. Nejméně takových her by mělo být daleko víc. Kdyby se někdo rozhodl posrbštit alespoň jednu hru ročně, především adventury, kde se mluví ostošest, jistě by výrazně napomohl recepci srbštiny u dětí. Orkán informační revoluce se žene kupředu a vyvrací všechno, co mu stojí v cestě. Kdo se jím naopak nechá nést, vytěží obrovský zisk pro sebe i svoje okolí.

 

hardwarové požadavky: PC 486DX2/66, 8 MB RAM, čtyřrychlostní CD-ROM, 5 MB na pevném disku, 800x600 SVGA grafická karta (VESA 2.0), doporučena Sound Blaster-kompatibilní zvuková karta

 

plná verze obsahuje: více než 150 úrovní v 5 různých světech (prales, staveniště, podzemí, mořská hlubina, Egypt), rozlišení 800Í600 v 256 barvách, 3D animované postavy&intro, 14 hudebních skladeb v CD kvalitě, dva stupně obtížnosti, zjednodušené úrovně pro děti od pěti let; pracuje pod operačními systémy Windows, OS2 a DOS; cena je 20$ (v kurzu ze 17.3. 770,- Kč)

 

Poznámka: v Rozhladu 3/2001 str.112 vyšel článek Doc. Leoše Šatavy (»Moko Toa« - maorska telewizijna serija za dźěći a młodźinu, Tež w serbskej kulturje modernizacija chětro požadana), kde se ve vědecké rovině zabývá možnostmi dnešních médií pro zachování menšinové kultury na podkladě oživovacích snah Maorů, praobyvatel Nového Zélandu